into iso banneri

Osku ja Juhani eivät esitä mitään

INTO Sohvaperunat8

Viestintäalan yrittäjinä toimivat Osku ja Juhani kommentoivat perjantaisin kotimaista tv-tarjontaa. Joskus vain ilmeet puhuvat.Viestintäalan yrittäjinä toimivat Osku ja Juhani kommentoivat perjantaisin kotimaista tv-tarjontaa. Joskus vain ilmeet puhuvat.

 

Turkulaiset kaverukset Osku Valtonen ja Juhani Koskinen ovat livenäkin juuri niin välittömiä ja rentoja kuin olemme tottuneet heidät näkemään Ylen Sohvaperunoissa, joka näyttää suomalaisia perheitä, pariskuntia ja kaveriporukoita katsomassa kotimaista tv-tarjontaa.

Sohvaperunat ihmettelevät kaikenlaisia ohjelmia aina uutisista Temptation Islandin parisuhdekiemuroihin. Kommentit ovat sen mukaisia – tai joskus ollaan ihan vaan hiljaa ja annetaan ilmeiden kertoa. Aivan kuin kotisohvalla muutenkin.

Oskua ja Juhania on kuvattu vuorotellen kummankin omassa olohuoneessa.

- Välillä me voidaan pohtia elämän isojakin kysymyksiä: vaikka mitä se rakkaus on. Sellaiset keskustelut voivat lähteä ihan pienestä kimmokkeesta, Osku toteaa.

Kahdesti peräkkäin Kultaisella Venlalla palkittu sarja jatkuu tänäkin syksynä perjantai-iltaisin, ja Osku ja Juhani ovat jälleen mukana.

 

YHTIÖKUMPPANEITA. Monikaan ei tiedä, että Osku Valtonen ja Juhani Koskinen ovat myös työtovereita ja yhtiökumppaneita.

- Olemme hengailleet yhdessä jo monta vuotta. Tutustuimme toisiimme, kun olimme samaan aikaan työharjoittelussa kaupunkilehti Turkulaisessa. Yhteinen yritys oli ollut suunnitelmissa jo pidempään, miehet kertovat.

Keväällä 2016 he perustivat Viestintäliiga Oy:n.

- Ajatus konkretisoitui, kun löytyi sopiva porukka. Meitä on Viestintäliigassa neljä perustajaosakasta. Toimitusjohtajaksi saimme Iiro Junnilan, joka pitää huolta numeroista. Hänellä oli myös valmiita verkostoja TeliaSonera-työnsä kautta, kertoo Juhani.

Viestintäliigaan kuuluu tällä hetkellä seitsemän työntekijää - sekä toimistokoira Seppo, josta on tullut somessa suorastaan kulttihahmo. Mukana on tiiviisti myös muutamia alihankkijoita. Yhteensä viestintäliigalaisia on 13, miehet laskevat.

Viestintäliigan palveluihin kuuluvat muun muassa sisällöntuotanto yritysviestintään ja erityisesti sosiaaliseen mediaan, sosiaalisen median kampanjat ja somekoulutukset yrityksille.

Viestintäliigalaiset auttavat esimerkiksi somestrategian rakentamisessa tai someohjeistuksen luomisessa henkilöstölle. Tai sosiaalisen median käyttöönotossa ja ylläpidossa.

 

VIESTINTÄÄ. Sekä Oskulla että Juhanilla on vahvaa taustaa ja taipumusta viestintään. Juhani valmistui Turun ammattikorkeakoulun journalismin koulutusohjelmasta vuonna 2013.

- Ja minulla on media-assistentin tutkinto, Osku huomauttaa nauraen.

Kirjoittaminen ja sisällöntuotanto ovat olleet heidän vahvuutensa koko ajan. Juhani on jo vuodesta 2010 ottanut Twitterissä kantaa välillä railakkaastikin, ja myös Osku kirjoitti aikaisemmin varsin värikkäitä blogeja.

- Nyt minusta on tullut varovaisempi, jollei sitten ole todella hyvää sanottavaa, Osku toteaa.

Yhteistä taustaa heillä on myös jääkiekkopiireistä. He ovat molemmat toimineet turkulaisten jääkiekkoseurojen mediavastaavina. Urheiluverkostojen kautta on luontevasti tullut myös asiakaskontakteja Viestintäliigalle.

- Meidän ei ole toistaiseksi tarvinnut paljon mainostaa, Juhani toteaa.

 

HARRASTUS. Sohvaperunan hommat eivät vie viestintäyrittäjien viikosta kuin muutaman tunnin. Osku ja Juhani pitävät sitä eräänlaisena harrastuksena, joka jopa rentouttaa.

- Kun on yrittäjä 24/7, ohjelman kuvauksissa pystyy vähän irtautumaan. Siinä sohvalla on itse asiassa aika turvallista olla. Me ei esitetä mitään, eikä kuvaukseen tarvitse valmistautua mitenkään. Olemme vain omia itsejämme, Juhani sanoo.

Samanlainen asenne ja avoimuus näkyy myös Viestintäliigan toiminnassa.

- Me haluamme viedä yritysten viestintää avoimempaan ja läpinäkyvämpään suuntaan. Viestintä on meistä tehokkaampaa, jos pyritään pois kasvottomuudesta. Me ollaan niitä yrityksiä varten, jotka ovat siihen valmiita, Osku toteaa.

Onko Sohvaperunoissa mukana olemisesta ollut jotain haittaa Viestintäliigan toiminnalle?

- Toistaiseksi se tuonut tullessaan varmaan enemmän positiivista. Yrittäjinä me ei tehdä siitä kauheasti numeroa, mutta on se voinut madaltaa joidenkin asiakkaiden kynnystä ottaa meihin yhteyttä. Mutta varmaan se monia ärsyttääkin. Ei me tiedetä, kuinka moni on sen takia jättänyt ottamatta yhteyttä, miehet miettivät.

 

JUONTAJAT. Eräs uusi aluevaltaus Oskulle ja Juhanille tuli tänä kesänä, kun he astuivat myös liveyleisön eteen, juontamaan sitä kaikkein turkulaisinta kesäfestaria, Down By The Laituria.

- Sitä me mietittiin ehkä kymmenen minuuttia, mutta kun minulla esimerkiksi on aikaisempaa kokemusta mikin varresta koulutusten vetämisestä ja urheiluseuran viestinnästä, ja Juhanillehan musiikki on aina ollut intohimo, niin päätös oli lopulta aika helppo, Osku kertoo.

Siten ne hyvät kokemukset karttuvat.

- Meillä on kesän DBTL:stä aivan mahtavia muistoja, Juhani hymyilee. [a.m.p.]

 

 

 

sivustamo

Facebook

Instagram

Twitter